Hulajnogi elektryczne stają się coraz popularniejszym środkiem transportu. Sprawdzają się zarówno na co dzień, do przemieszczania się po mieście, jak i na wakacjach. Nic dziwnego, że wiele osób pyta o to, czy można przewozić e-skutery w samolocie.
Hulajnoga elektryczna – wygodny środek transportu
Hulajnogi elektryczne, które jeszcze do niedawna były ciekawostką i nowością, z dnia na dzień zyskują coraz większą popularność. Nic dziwnego, w końcu te niewielkie pojazdy mają wiele zalet. Pozwalają szybko i wygodnie przemieszczać się po mieście. Korzystając z e-skuterów można uniknąć korków oraz dotrzeć tam, gdzie zazwyczaj niełatwo jest dojechać i zaparkować samochodem. Są także świetną alternatywą dla komunikacji miejskiej, dzięki czemu cieszą się dużym powodzeniem.
Każdy, kto posiada własną hulajnogę elektryczną wie, jak bardzo ten niewielki i niepozorny pojazd może ułatwić życie. Szczególnie gdy podróżujemy bez własnego samochodu. E-skuter bardzo przydaje zarówno w większych miastach, które posiadają rozbudowaną sieć dróg rowerowych, jak i w wakacyjnych kurortach. Hulajnogi elektryczne są zjawiskiem względnie nowym, dlatego coraz częściej słyszy się pytanie, czy możliwy jest ich przewóz na pokładzie samolotu lub w bagażu rejestrowanym.
Przewóz hulajnogi elektrycznej w samolocie
Do tej pory, czytając regulaminy linii lotniczych, bez problemu mogliśmy znaleźć informacje dotyczące przewozu roweru lub sprzętu sportowego. W większości przypadków brakowało jednak oficjalnych i dokładnych wytycznych dotyczących transportu urządzeń takich jak hulajnoga elektryczna, deskorolka, monocykl, segway i inne środki transportu osobistego zasilane bateriami. Pojawiło się przez to sporo wątpliwości i na pytanie: „czy mogę przewieźć hulajnogę elektryczną w samolocie?” często trudno było uzyskać jednoznaczną odpowiedź, nawet kontaktując się bezpośrednio z linią lotniczą. Obecnie wielu popularnych przewoźników ma już sprecyzowane wytyczne, które postanowiliśmy zebrać i opublikować w niniejszym wpisie. Mamy nadzieję, że informacje te będą dla Was przydatne.
Norwegian: przewóz hulajnóg elektrycznych
Na oficjalnej stronie internetowej linii lotniczej Norwegian podana jest informacja, że zabrania się przewożenia na pokładzie samolotu (w bagażu podręcznym) i w bagażu rejestrowanym deskorolek i hulajnóg elektrycznych, jak również innych pojazdów samobalansujących zasilanych akumulatorami litowymi lub litowo-jonowymi.
Lufthansa: przewóz hulajnóg elektrycznych
Także linie lotnicze Lufthansa uznały hulajnogi elektryczne za przedmioty potencjalnie niebezpieczne i zabroniły ich przewozu. Na stronie internetowej wśród artykułów zakazanych wyszczególnione są środki transportu z zasilaniem akumulatorowym, np. hulajnogi elektryczne, hoverboardy, pojazdy typu mini-segway i solowheel, rowery elektryczne. Przepis ten obowiązuje niezależnie od pojemności baterii.
LOT: przewóz hulajnóg elektrycznych
Z hulajnogi elektrycznej będziemy musieli zrezygnować, jeśli podróżujemy Polskimi Liniami Lotniczymi LOT. Na stronie internetowej widnieje informacja: „Zgodnie z zaleceniami IATA, przewóz urządzeń elektrycznych zasilanych bateriami litowymi zarówno w bagażu podręcznym, jak i rejestrowanym na pokładach samolotów Polskich Linii Lotniczych LOT jest zabroniony. Do urządzeń elektrycznych zasilane bateriami litowymi zaliczamy np. airwheel, solowheel, hoverboard, mini-segway, balance wheel”.
Ryanair: przewóz hulajnóg elektrycznych
Według oficjalnych informacji, w samolotach linii lotniczych Ryanair zakazane jest przewożenie pojazdów napędzanych bateriami litowo-jonowymi, takich jak segwaye i elektryczne deskorolki, innych niż wózki inwalidzkie/ sprzęt do poruszania się, które spełniają Regulamin dotyczący określonych kwestii. Jako zabronione artykuły wymienione są także urządzenia napędzane bateriami litowo-jonowymi, które przekraczają 160 watogodzin.
Naszym zdaniem zapis ten budzi wątpliwości i nie do końca jasne jest, czy w ogóle można przewozić hulajnogi elektryczne wyposażone w baterie o mniejszej pojemności, czy punkt ten dotyczy jedynie pasażerów, których mobilność ograniczona jest przez niepełnosprawność, stan zdrowia lub wiek. W celu uzyskania dokładniejszych informacji zalecamy kontakt bezpośrednio z liniami lotniczymi Ryanair. Od siebie dodamy tylko, że przykładowo hulajnoga elektryczna Mi Electric Scooter Pro 2 wyposażona jest w baterię litową o pojemności 474 Wh, Mi Electric Scooter Essential – 187 Wh. Żadne z tych urządzeń i tak nie zmieściłoby się we wskazanym limicie.
Na stronach anglojęzycznych dotarliśmy do informacji, że przewóz hulajnóg elektrycznych, niezależnie od pojemności baterii, jest w Ryanair zabroniony, a wskazane limity odnoszą się do baterii litowo-jonowych w wózkach inwalidzkich. Kluczowe znaczenie mogą mieć tu także słowa „pojazd” i „urządzenie”. Możliwe, że limit 160 Wh odnosi się do urządzeń, które nie są pojazdami, ale jest to tylko nasze przypuszczenie. Jeśli macie jakieś doświadczenia w tej kwestii, będzie nam bardzo miło, jeśli zechcecie podzielić się nimi w komentarzach pod artykułem.
Wizz Air: przewóz hulajnóg elektrycznych
Na stronie linii lotniczych Wizz Air próżno szukać informacji dotyczących przewozu hulajnóg elektrycznych w samolocie. W zakładce dotyczącej urządzeń elektronicznych na pokładzie znaleźliśmy jednak zapis mówiący o tym, że ze względów bezpieczeństwa nie wolno zabierać z sobą urządzeń takich jak dron/ hoverboard na pokład samolotu, ani przewozić ich w bagażu rejestrowanym. Wnioskujemy więc, że przepisy te dotyczą również hulajnóg elektrycznych. Tak jak w przypadku Ryanair, zalecamy jednak bezpośredni kontakt w tej sprawie z linią lotniczą.
Przewóz hulajnóg elektrycznych w Aegean Airlines, Air France, British Airlines, EasyJet, SAS
Według zebranych przez nas informacji, na możliwość przewozu hulajnogi elektrycznej nie mają co liczyć także pasażerowie podróżujący liniami lotniczymi Aegean Airlines, Air France, British Airlines, EasyJet, SAS.
Mimo faktu, że coraz więcej osób korzysta z urządzeń transportu osobistego takich jak hulajnogi elektryczne, deskorolki, segwaye, ich przewóz samolotem jest na tę chwilę praktycznie niemożliwy. Podczas pisania tego artykułu natrafiliśmy na informacje, że niektóre linie lotnicze np. Qatar Airways czy Turkish Airlines dopuszczają e-skutery. Postanowiliśmy to zweryfikować i okazało się, że nie jest to prawdą. Jedynymi akceptowanymi na tę chwilę urządzeniami służącymi do transportu są inwalidzkie wózki elektryczne i urządzenia ułatwiające mobilność osobom niepełnosprawnym, starszym i schorowanym. Pozostaje mieć nadzieję, że linie lotnicze wyjdą naprzeciw oczekiwaniom klientów i te restrykcyjne przepisy zostaną kiedyś zmodyfikowane.
My jutro zaczynamy naszą objazdówkę po Europie. I zabieramy hulajnogę, tyle że jedziemy samochodem. A nasz mass-rider na szczęście po złożeniu zajmuje niewiele miejsca